코코

Coco / 2017 / Lee Unkrich, Adrian Molina / IMDb
★ 3.8

제주에서 20분 남짓 보고 멈췄는데, 돌아온지 2주가 지나서야 마무리짓게 되었다. 살구덕분이다. 살구랑 터깅을 하며 TV로 보려한 것인데, 살구가 지루해하며 멈춰 그냥 편하게 영화에 집중했다.

초반의 지루함이 멕시코나 해골같은 낯설음에서 온 것인지 궁금하다. 시간이 지나면서 익숙해져 완전히 몰입해 버렸지만.

감독을 비롯한 주요 스탭들이 멕시코에 방문한 메이킹 다큐멘터리가 무척 좋았다. 역시 상상의 원천은 현실이라는 것을 다시 한 번 절감했다. 지구 반대편에서 보는 나 역시도 흐뭇하게 보는데, 실제 여러 가정집을 방문하며 많이 느낀 그들은 얼마나 좋았을까 내심 부럽기도 했다. 아참, citycraft 백업 자료로도 사용 가능하겠단 생각도.

코코에게 불러주는, 그리고 코코와 함꼐 부르는 Remember me 의 감동이 좋아 영화가 끝나고도 한참을 반복해 들었다. (역시 오스카 주제가상 출신인가…)

같은 ‘망자의 날’ 이라는 주제를 풀어낸 다른 영화, 007 스펙터가 생각나기도 했다.

애니메이션이라는 장르가 존재해야하는 이유 그 자체의 영화라는 생각을 했다. 상상의 영역과 현실을 적절히 섞어내는 기술. 세대를 아우르며 전해지는 감동과 메세지. 통제되었지만 자유로운 영상미와 연출, 편집. 코코같은 영화가 꾸준히 나오는 데 보탬이 될 수 있다면 계속 그래픽스를 하고싶다는 생각도 들었다.

더불어, ‘팀’이라는 공동의 목표를 향해 달려가는 구조체에 대해서도 생각했다. 전달하려는 걸 잘 전달하고, 만들고자 하는 것을 잘 만들기 위해 꼭 필요한 것. 혼자서는 절대 할 수 없는 작업. 새로운 모든 분야에 전문가가 되지 않고도 목표를 이루기위한 유기적인 팀이 얼마나 소중한가. 요즘 연환실에 정신이 팔려 그런 걸 수도 있겠다.

재미있어 보이는 연구 주제들이 많았다. 근육이 아닌 스켈레톤에 적용하는 cloth simulation 이라든가, 곳곳에 보이는 procedural modeling 들. 덕분에 오랜만에 영화를 보며 다시 좀 설레기도 했다.

I stopped watching Coco for about 20 minutes in Jeju, but two weeks later, finally finished it at home. It’s all thanks to Salgu. I tried to watch it while playing tug with Salgu, but Salgu soon got bored, which makes me concentrate on the movie.

I don’t know why I was a bit bored with the beginning part of the movie. Maybe is it because I’m not familiar with Mexican culture or the skeletal characters? Anyway, as time goes by, I have begun to entirely get into the story.

I really like the documentary that includes the journey that key staffs visit Mexico. Needless to say, the origin of the imagination is a reality.

I envy the staffs who visited the real Mexican family to collect the background source. It even inspires me, who lives on the other side of the earth, and cannot imagine how much they feel and are inspired. By the way, Coco can be used to back up the feasibility of the CityCraft in terms of the imaginary city generation.

I’m totally touched to “Remember Me” that Miguel sings to and with Coco. After the movie ended, it’s still in my playlist. What an Oscar winner!

007 Spector, which presents the same “Day of the Dead” but shows differently, was evoked.

Coco is the reason itself why animation exists. The technique that properly infuses the imagination and reality, the message, and the impression across the generation. The mise-en-scene, direction, and editing are well-controlled but without restriction. If I can support the generation of movies like Coco, I’d love to continue studying graphics.

It also reminds me of the team that runs for the same goal. A team is essential to bring what to bring and make what to make. Film production cannot be achieved by a single person. If I’m part of a team, I don’t have to be a professional in every area. This reminds me of the value of the team as a systematic relation. Recently, I’m obsessed with the Laboratory Survey release, which leads me to think many times about why the team exists.

There seem to be a lot of interesting topics to study. A cloth simulation that applies to the skeleton, not a body, or procedural modeling visible everywhere. Watching Coco makes me somewhat flutter again.